Lichtgebouwde schepen met vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof. Zo wil rederij Doeksen haar bijdrage leveren aan het behoud van het Waddengebied. “Het is een interessante tijd, voor technici is dit echt smullen”, lacht CEO Paul Melles.
Het bedrijf liet twee innovatieve veerboten bouwen. De eerste – Willem Barentsz – vaart sinds afgelopen zomer tussen Harlingen en Terschelling; de tweede – Willem de Vlamingh – is op korte termijn operationeel beschikbaar op de veerdienst tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland.
Duurzaamheid onmisbaar voor gezond bedrijf
De nieuwe veerschepen zijn aanzienlijk minder milieubelastend dan hun voorgangers, wat een flinke kwaliteitsimpuls betekent voor de vloot, aldus Melles. “De scheepsvaart moet ook vergroenen”, stelt hij. “Duurzaamheid hoort tegenwoordig gewoon bij een gezonde bedrijfsvoering. Het was voor ons dan ook niet meer dan logisch om innovatieve technieken toe te passen bij het ontwerp van deze schepen.”
Melles ziet het ook als de verantwoordelijkheid van de rederij om haar werkomgeving zo min mogelijk te belasten. “We varen in één van de mooiste en meest bijzondere gebieden van Europa dat zelfs is uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed. Het is onze taak om die omgeving zo goed mogelijk te beschermen.
De mensen die wij vervoeren verwachten dat ook van ons. Zij komen naar de Wadden om te genieten van al het natuurschoon dat deze eilanden te bieden hebben; het is vanzelfsprekend dat onze werkwijze dat milieubewustzijn respecteert.”
Het bedrijf wordt in haar duurzame missie gesteund door ING. “De bank heeft de bouw van de nieuwe schepen gefinancierd, deels met groenfinanciering”, vertelt de directeur van Doeksen. “We hebben veel tegenslagen gehad tijdens het bouwproces – onder meer door de coronacrisis – waardoor we flink wat vertraging opliepen. Dat was ook voor de bank soms best even spannend, maar ze bleven ons steunen. Dat gaf veel vertrouwen.”
LNG als gulden middenweg
Een van de belangrijkste duurzame kenmerken van de twee nieuwe veerboten is de catamaran-vorm waardoor de schepen minder diep in het water liggen. “De vorm van de romp is van invloed op de weerstand in het water en dus ook op het brandstofverbruik van het schip”, legt Melles uit. “Ook het materiaal – de nieuwe schepen zijn geheel gemaakt van aluminium en daardoor lichter dan hun stalen voorgangers – heeft een positief effect op het verbruik.”
De keuze voor LNG als brandstof voor de nieuwe schepen, was de uitkomst van een uitgebreide zoektocht naar de beste duurzame optie. “LNG – dat wordt verkregen door aardgas terug te koelen naar -162°C – is op dit moment de schoonste brandstof die geschikt is voor grote schepen. Het zorgt voor 10 % minder CO2-uitstoot, 90% minder stikstofoxide, 100% minder zwaveloxiden en 95% minder fijnstof dan de laagzwavelige gasolie die we voor onze andere schepen gebruiken”, illustreert Melles. “Maar het blijft een fossiele brandstof.”
Doeksen ziet de keuze voor LNG dan ook als de ‘gulden middenweg’. “We hopen op termijn bio-LNG (vloeibaar gemaakt biomethaan uit vergisting van biomassa) te gebruiken. Zodra dat commercieel beschikbaar komt, neemt onze CO2-uitstoot nog met 70% af. Maar volledig uitstootvrij opereren is op onze 21 mijl lange vaarroutes nu gewoon nog niet haalbaar.”
Razendsnelle ontwikkelingen
De algemeen directeur, die een achtergrond heeft in de scheepstechniek, ziet ook dat de ontwikkelingen op het duurzame vlak zich razendsnel ontwikkelen in de sector. “In Noorwegen – waar veel scheepsveren korte routes varen – is LNG alweer bijna achterhaald; daar zetten ze nu vol in op batterij-technologie. Onze routes zijn nu nog te lang voor volledig elektrische schepen, maar het zou goed kunnen dat we deze in de toekomst ook aan onze vloot toe kunnen voegen.”
Een dergelijke ontwikkeling zal Melles (60) zelf niet meer meemaken als algemeen directeur. Hij geeft eind dit jaar het stokje over aan Dirk Spoor. Melles blijft echter nog wel aan als technisch directeur van de holding en zal blijven adviseren op het gebied van duurzaamheid.
“Ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik dit bedrijf heb geleid veel ervaring opgebouwd op het gebied van vergroening, met dit LNG-project als kers op de taart”, stelt hij. “Duurzaamheid doorvoeren binnen een bedrijf als het onze is geweldig, maar ook ingewikkeld en kapitaalintensief. En er gebeurt zoveel op dat vlak dat je makkelijk de focus kwijt kunt raken. Ik kijk er naar uit om te zorgen dat we de komende jaren koers houden op dat gebied.”
Wil je weten wat ING voor jouw bedrijf kan betekenen als het gaat om verduurzamen? Lees hier meer of lees andere verhalen van ondernemers in de serie Future proof ondernemen.